Na stratovní listině Ústecké 21 se včera, 10. 8. 2018, ve 23:14 objevilo jméno Miroslav Adámek, tým AUTO Adámek, závodní speciál NSU TT.

Jméno legendárního československého jezdce a jedné z velkých automobilových závodních hvězd Ústecké jednadvacítky.

“Mirka jsem měl tak rád. Strašně rád. S ním jsem zažil tak neuvěřitelé věci. Jezdil jsem za ním i mimo závody. Vždycky jsme jeli na Andrlák na chatu něco řešit. Příští týden mám narozeniny. Tenhle rok je pro mě nejhorší, který kdy byl. Začátkem roku jsem si přivodil velmi špatnou zlomeninu. 2,5 měsíce jsem ležel v nemocnici. První mistrovství jsem vynechal. Jel jsem až do Slovinska. Měl jsem staré gumy, pořád to bylo skvělé, sucho, měl jsem rychlé časy. V neděli začalo lejt, jel jsem na mokrých gumách, klouzalo to. Havaroval jsem. Když mě kluci vyndávali, upadli, jak to klouzalo. Jakmile na trati prší a pak přestane, tak je to pak hodně kluzký. Mám ale dva skvělé mechaniky, tak to dají do kupy. Přemýšlím, že ukončím závodní činnost, je mi 79 let. Jezdím rychlejc a rychlejc, ale příští rok už nepojedu. Za 14 dní k vám, pak tři závody ve Slovinsku a Chorvatsku.”

Miroslav Adámek

Na obrázku může být: jeden člověk nebo víc lidí

▶️ Pane Adámku, pamatujete si na své první závody v Ústí nad Orlicí?
Ano, samozřejmě. Bylo to v roce 1972. To jsem ještě neměl pořádný auťák. V 74 to bylo lepší, měl jsem pořádný motor. Pak jsem skoro pořád vyhrával nebo byl druhý. 75 a 76 byly moje nejlepší roky. Pak přišla homologace a musel jsem přejít na sportovní auta.

▶️ Letos se vracíte na závodní trať Ústecké 21 po delší době a na startovní listině se vaše jméno objevilo společně s vozem NSU TT. Je to TEN speciál se vzduchem chlazeným čtyřválcem v zádi, se kterým jste se v roce 1975 stal absolutním vítězem Ústecké jednadvacítky s časem 2:31,48, kdy jste překonal dva vítěze na vozech MTX 2-01 a dokonce pro ten rok vytvořil nový traťový rekord závodu?
Ano, je. Ústecká je moje trať, přesně na moje auto. Nemám rád dlouhý roviny, tohle auto není na roviny. Je to parádní závodní auto. Typ 1967 a já ho mám z roku 1970. Taková bedna, nemá to závodní prostor. Je to cestovní.

▶️ Jak se vám podařilo zvítězit?
Ani jsem tomu nechtěl věřit. Myslel jsem si, že nemůžu porazit Bobka, který jel v silnějším voze. Všechno sedlo, ideální počasí, nevím, jestli udělal nějakou chybu, ale celý škodovácký tým odjížděl zlomený. Nevěřili, že je může porazit Adámek. Mysleli si, že je to chyba časomíry. Lidi šíleli, když jsem se vracel z vrchu.

▶️ Jaká bude vaše závodní strategie v letošním roce? Pamatujete si trať závodu detailně nebo bude potřeba si ji připomenout?
Musím trénovat, ale znám ji naprosto dokonale. Znám ji od roku 72. Budu mít nové pneumatiky, tak by všechno mělo dopadnout dobře. Ještě nás čeká příští týden geometrie, aby to bylo ideální. Auto musí jet dokonale rovně. Je to jeden z velkých bodů pro vítězství.

Na obrázku může být: auto a venku

▶️ Myslíte si, že překonáte svůj rekord z roku 75?
To nevím. Je mi 79 let. Bylo mi 34. To víte, že čas utíká. Budu dělat všechno proto, aby se závod divákům líbil. Není to znát na výkonu, jezdím stále rychleji. Celá stavba auta je nyní lepší. Dříve taky nebyly tak dokonalé pneumatiky. Teď jsou o 20 – 30% lepší, jsou to lepidla. Ve Slovinsku jsem je měl vyměnit.

▶️ Vracíte se rád na Ústeckou jednadvacítku?
Jezdím sem strašně rád. Závody v Ústí byly vždycky vyhlášené. Pro všechny. Mám tady skvělé zázemí. Je to blízko. 150 – 170 km. Evropské závody jsou daleko 700 – 1200 km. Ecce Homo je 300 km. Dříve byly závody kolem Prahy, teď už se to nejezdí. Moc se těším a doufám, že všechno dobře dopadne. A zastav se za mnou v Modřanech. Měl jsem Mirka moc rád.

Pane Adámku, děkujeme za rozhovor a přejeme vám hodně štěstí na trati. Zdraví vás celý organizační tým a fanoušci Ústecké jednadvacítky. Těšíme se na vás v Ústí a já určitě do Modřan přijedu.

Připravila: Simona Moravcová
Foto: Radovan Stránský a Archiv AUTO KLUBU Ústí nad Orlicí

🇨🇿 Miroslav Adámek
Automobilový závodník a jediný český jezdec, který se zúčastnil oficiálního závodu Mistrovství světa speciálních automobilů na okruhu, závodů prototypů a náš nejúspěšnější jezdec se sportovními vozy všech dob a jediný Čech držící traťový rekord v době, kdy Ecce Homo bylo součástí Mistrovství Evropy v závodech do vrchu.

Dokument o Miroslavu Adámkovi/Česká televize/Barvy života

https://www.ceskatelevize.cz/…/146483-automobilovy-zavodnik…